خوشبختي بابالا رفتن سن






بر خلاف باور رایج با بالا رفتن سن افراد خوشبخت‌تر می‌شوند. هر چند مطالعات بسیاری نشان داده است با بالا رفتن سن مردم خوشبخت‌تر می‌شوند، اما یک تحقیق جدید نشان می‌دهد مردم معتقدند با افزایش سن خوشبختی کاهش می‌یابد. به گزارش رویترز هلث از نیویورک ، دکتر `هیتر پوند لیسی` از دانشکده پزشکی دانشگاه `میشیگان` در `آن آربور` ، این تصور کلیشه‌ای که پیری دوران بدبختی زندگی است را درست نمی‌داند. او می‌گوید هنوز دوران خوش فراوانی پیش روی ما قرار دارد.
لیسی و همکارانش ‪ ۲۷۳‬فرد با میانگین سنی ‪ ۳۱‬سال و ‪ ۲۶۹‬فرد با میانگین سنی ‪ ۶۸‬سال را مورد بررسی قرار دادند. از این افراد درباره میزان خوشبختی شان در حال و گذشته و پیش بینی آنها از آینده و همچنین درباره تصورشان از میزان خوشبختی ‪ ۳۰‬ساله‌ها و‪۷۰‬ ساله‌ها سوالاتی پرسیده شد. هر دو گروه گفتند خوشبختی یک فرد معمولی با بالا رفتن سن کمتر می‌شود، اما گزارشهای شخصی از خود افراد ثابت کرد مسن‌تر واقعا خوشبخت‌تر از جوان‌ترها هستند.
جوان‌ترها پیش بینی کردند با گذشت زمان احساس خوشبختی آنها کمتر نمی‌شود. تحقیقات گذشته نشان داده است افراد تمایل دارند خود را `بیش از حد متوسط` ببینند، بطوری که اغلب قضاوت‌های ما درباره خودمان از قضاوت‌های ما نسبت به دیگران مثبت تر است. از بین افراد مسن‌تر که تصور می‌کردند در جوانی خوشبخت تر بودند، برآورد آنها از خوشبختی گذشته بیشتر از برآورد شرکت‌کنندگان جوان از خوشبختی امروزشان بود.

این افراد مسن همچنین تصور می‌کردند هر چه سن شان بیشتر شده است خوشبختی‌شان هم کمتر شده است. فرضیه‌های زیادی درباره علت اینکه چرا با بالا رفتن سن افراد خوشبخت‌تر می‌شوند وجود دارد. یک نظریه این است که با با بالا رفتن سن، افراد توجه خود را کمتر بر دستاوردها و بیشتر بر روابط شخصی و لذت بردن از زندگی معطوف می‌کنند و بهتر می‌توانند روحیات خود را مدیریت کنند.
لیسی و گروه وی نتیجه گرفتند: مردم در سازگاری با شرایط خوب و بد توانایی زیادی دارند، اما به همان اندازه هم در شناخت سازگاری خود ناتوانند.
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : esfahaniran88